Hoe belangrijk zijn online reviews voor je eigen rijschool?

een goede rijschool

Voordat we een hotel reserveren, kijken we eerst op Zoover. Of we gaan ergens anders op zoek naar reviews. Dat gelt ook als we op zoek zijn naar een nieuwe laptop of auto of wat een frituurpan. We kijken naar de ervaringen van anderen, voordat we een aankoop gaan doen. Mensen die op zoek zijn naar een rijschool, doen niets anders. Veel rijscholen besteden hier geen aandacht aan. Niet alleen onprofessioneel, ook erg onverstandig.

Reviews zijn anno nu onmisbaar, maar hoe gaat jouw rijschool daar straks eigenlijk mee om?

Reputatie heb je niet meer in eigen hand

Vroeger was alles anders en kon je zorgvuldig onder eigen regie werken aan de reputatie van je rijschool. Die vlieger gaat allang niet meer op. De wereld is transparant en we kunnen, maar verwachten ook ervaringen van anderen te vinden over rijscholen. De rijscholenkiezer is jammerlijk mislukt, maar op Facebook en elders op internet staat volop met reviews. Als jouw rijschool niet op één sociaal medium vindbaar is of als er van jouw rijschool niet 1 betrouwbare review te vinden is, wordt dat al gauw als vreemd ervaren. Zou jij een hotelkamer boeken als je geen ervaringen van anderen zou kunnen vinden?

De reputatie wordt steeds belangrijker, maar wat voor gevolgen heeft dit nu eigenlijk als je een eigen rijschool wil beginnen?

Gevolg 1

Voor de klant:  Online reviews verkleinen het gat tussen wat je wil vertellen en de waarheid

Rijscholen kunnen niet meer zomaar iets roepen. Niet overdrijven. Niet schreeuwen.  Maar juist een uitmuntende service verlenen en je verhaal vertellen zoals het is. Reviews dwingen je om eerlijk te zijn. Je moet dus minder beloven en meer doen. Of zoals de Fransen het zeggen: ‘underpromisen en overdeliveren’.

Gevolg 2

Voor je rijschool: Je rijschool is niet meer in control

Je reputatie heb je niet meer zelf in de hand. Je ziet dan ook bij veel grote bedrijven dat zij hard aan reputatiemanagement werken. Denk bijvoorbeeld eens aan de webcare van grote bedrijven als KLM of Coolblue, ook dat is een vorm van reputatiemanagement en zij weten het ook nog eens om te zetten in hun voordeel. Klachten worden kansen.

Hoe zit dat nou met online reviews?

Zijn online reviews echt zo belangrijk? Checken mensen echt reviews voordat ze aankopen doen? Ga je zelf eens na. Maar gelukkig is er ook onderzoek gedaan en wat blijkt: 92% van de ondervraagden leest de online reviews voordat ze een aankoop doen. De tweede vraag die vervolgens meer dan eens gesteld wordt: “Ja, maar schrijven mensen dan niet alleen maar negatieve reviews?” Nee, dat doet slechts 2%! Link

Het vertrouwen in de online reviews is groot. Sterker nog: een grote groep ondervraagden vindt reviews belangrijker dan wat het bedrijf zelf roept.

Reviews op andere sites dan de eigen site komen betrouwbaarder en onafhankelijker over.

Hoe krijg je reviews

Soms is het leven simpel. Als je je afvraagt hoe je aan meer reviews voor je eigen rijschool komt, is het antwoord: vraag het aan je leerlingen. 45% van de mensen laat een review achter als er om gevraagd wordt. En omdat jouw klantcontact veel nauwer is dan bij een groot bedrijf, zal dat percentage in de rijschoolbranche flink hoger uit kunnen vallen.

Dus ga ermee aan de slag. Succes met het starten van je eigen rijschool. En wil je slimmer worden? Check dan regelmatig onze site.