Adverteren in kranten
Adverteren in kranten was voorheen veel populairder dan nu. Nu hebben we immers internet en we kunnen surfen via de meest uiteenlopende devices. Steeds minder ondernemers kiezen dan ook voor adverteren in de krant. Echter, hier kun jij juist voordeel mee doen. Voorheen stonden er wellicht honderd advertenties in de krant en nu staan er nog maar de helft in, als dat al gehaald wordt. Je hebt dus aanzienlijk minder concurrentie in de krant.
Bereik groot
Het bereik is groot als je besluit een advertentie in de krant te laten zetten. Zeker als je kiest voor een opvallende advertentie die echt in het oog springt, dan kun je er zonder meer voordeel uit halen. Een groot bereik is leuk, maar een te groot bereik is nutteloos als het om een rijschool gaat. Je rijdt immers niet naar de andere kant van het land om een cursist op te halen voor een rijles. Houdt hier dus rekening mee bij het kiezen van de krant voor je advertentie. Een landelijk dagblad heeft weinig nut. Ga liever voor een regiokrant.
Advertorial vs advertentie
Een advertorial is eigenlijk een advertentie in een betere jas. Een advertentie is niet meer dan pure promotie. Bij een advertorial wordt er een redactioneel tekststuk om de eigenlijke promotie heen geschreven, waardoor het eerder lijkt op een nieuws- of persbericht. In de regel is een advertentie goedkoper, maar een advertorial effectiever. Veel mensen slaan de reclames immers over en een goed redactioneel stuk wordt nog wel gelezen.
7x langskomen
7 lijkt het magische getal te zijn als het gaat om kranten. Zo is het namelijk de situatie dat je gemiddeld 7 keer een advertentie in dezelfde krant moet plaatsen voordat je daadwerkelijk herkend gaat worden door de lezer. Van elke 10 personen zijn er 7 die je advertentie ook echt bekijken. Een advertentie moet dus minimaal 7 keer langskomen om effectief te kunnen zijn. Dit werkt overigens alleen zo bij regionale kranten. In landelijke kranten moet je de advertentie nog veel vaker voorbij laten komen.
Globale kosten
Voor enkele tientjes kun je al een leuke advertentie in de regionale krant plaatsen. Echter, hoe meer ruimte je wilt, hoe meer tekst en hoe meer kleur je in de advertentie wilt, hoe hoger de prijs. Het kan oplopen tot enkele honderden euro’s, onder meer ook afhankelijk van de oplage. Voor een advertorial ben je iets meer kwijt, vooral omdat ook de kunde van een tekstschrijver ingezet moet worden voor het redactionele stuk. Je moet rekenen op een bedrag van minimaal 200 euro voor een aantrekkelijk (en toch relatief kort) redactioneel stuk.